Tutoring rodzicielski
Poprzez indywidualne wspieranie rozwoju dziecka we współpracy z rodzicami będziemy łączyć proces dydaktyczny z procesem wychowawczym.
istota społeczna.
„Człowiek jest istotą społeczną, a współżycie z innymi ludźmi, uczestnictwo w ich życiu i dopuszczanie innych do uczestnictwa w życiu własnym, dzielenie się z innymi przeżyciami, myślami, podejmowanie wspólnych z nimi zadań, włączanie wyników własnej działalności do dorobku ogólnego – jest dla człowieka jednym z najpotężniejszych źródeł wartości”
Tutoring rodzicielski
Tutoring rodzicielski to tworzenie warunków naturalnego rozwoju w oparciu o świadomość rzeczy ważnych, ale także konkretna celowość działań skupiona na dobru dziecka, jego godności do zaspokojenia wewnętrznej potrzeby, która sama w sobie wyraża się w dążeniu do samodzielności i samorozwoju w oparciu o to, co jest w nim najcenniejsze.
Czasami wystarczy dać sobie przestrzeń na to, by zaufać dziecku w obszarze jego wyborów, samorozwoju i samokształcenia i nie zmuszać do wszystkiego, co nam się wydaje za słuszne i ważne dla rozwoju dziecka w danym momencie. To nie jest łatwe, ale tutoring rodzicielski pomaga w tym i rodzicom i dzieciom. A po co? Po to, żeby dziecko w naturalny, łagodny i jak najszybszy sposób mogło odnaleźć w swoim życiu swój własny żywioł, swoją pasję i w zgodzie ze swoim wewnętrznym kompasem i drogą, realizować swoje cele.
Tutoring c.d.
W procesie rozwoju tutoring rodzicielski dotyka różnych obszarów i daje takie narzędzia jak:
- zrozumienie naturalnych warunków rozwoju
- umiejętność budowania porozumienia ze swoim dzieckiem bez stosowania przemocy
- umiejętność motywowania dziecka do działania
- umiejętność wychowywania bez poczucia porażek
- umiejętność pracy z dzieckiem skoncentrowanej na rozwiązaniu a nie na problemie
- umiejętność kształtowania postaw w oparciu o naturalne obszary funkcjonowania człowieka
Plan spotkań tutorskich
Spotkania z Tutorem odbywają się min. 3 razy w roku szkolnym i biorą w nim udział oboje rodzice. Efektem rozmowy jest wypracowanie planu działania dla dziecka i rodziny, który następnie wdrażany jest w życie, a jego rezultaty przedstawiane są na kolejnym spotkaniu.
Aby spotkania z tutorem były owocne, rodzice przygotowują się do nich wcześniej poprzez:
- Podsumowanie ustaleń z ostatniego spotkania oraz zweryfikowanie co się udało, a czego osiągnąć. Zastanowienie się nad przyczynami.
- Ustalenie o jakich sprawach, problemach, wydarzeniach, osiągnięciach dziecka rodzice chcą porozmawiać z tutorem (lista pytań).
- Zastanowienie się nad celami, zadaniami jakie chcemy postawić przed sobą i przed dzieckiem po spotkaniu.
Cała kadra pedagogiczna naszego przedszkola może pochwalić się certyfikatem Tutora.